Słowo „lektura” niezależnie od wieku wzbudza różnorodne skojarzenia i wspomnienia: czy obecnie jesteśmy uczniem, nauczycielem lub rodzicem, to każdy z nas czytał więcej lub mniej, jeden przeczytał tylko „Naszą szkapę”, drugi może poszczycić się przeczytaniem lub przebrnięciem przez wszystkie lektury. No właśnie, dla wielu uczniów „przebrnąć” jest w tym przypadku najczęściej używanym słowem, kojarzonym często z zakupem nowego streszczenia lub czytaniem wątpliwej jakości opisów w internecie. Warto jednak spojrzeć z innej strony, lektury były, są i będą nietypowe. To dzieła z różnych epok, pisane różnorodnym językiem, często archaicznym, ale za to niebanalnym! Szekspir, Mickiewicz, Sienkiewicz, Słowacki, Fredro wcale nie musi budzić lęku, ale ciekawość! To ludzie tacy jak my, którzy żyli, kochali, cierpieli, buntowali się, lecz żyli w innym czasie, uwikłani w inne problemy. Opiszemy zatem kilka pomysłów, które można wykorzystać przy czytaniu danej lektury oraz w trakcie jej omawiania, są to jedynie propozycje,których używamy wspólnie z uczniami.
1.Test lekturowy wcale nie musi być nudny...możemy na lekcji udać nauczyciela i samodzielnie wymyślić pytania, po czym przeprowadzić lekturowe 1z10 i losować pytania stworzone w grupie.
2.Przed przeczytaniem lektury warto nieco poznać autora, gdzie mieszkał, z jakiej rodziny pochodził, dlaczego napisał akurat takie dzieło. Na samej lekcji jako nauczyciel wykorzystuję pomysł pisania CV Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, wiadomo, że jest ono zmodyfikowane, bo umarłych zatrudnić już nie można;). Ten pomysł został przychylnie przyjęty przez uczniów:wspólnie obliczamy, ile lat żył, ile czasu przeznaczył na wykształcenie, co było jego ulubionym gatunkiem.
3.Kolejny pomysł niesie już ze sobą więcej przygotowań, mianowicie jest to przedstawienie danej sceny, idealnie pasują do tego „Dziady”, „Romeo i Julia”, „Zemsta”, trzeba przygotować strój, rekwizyty, ustalić role, ale jaka frajda i przyjemność oglądać siebie i innych w roli aktora. Poczujmy się jak na sali sądowej i osądźmy Balladynę lub Świętoszka! Drodzy rodzice - warto poświęcić czas na przygotowania i potem wspólnie na lekcji obejrzeć efekty lub nagrać film.
4.Niebanalnym pomysłem jest kolejna przygoda, mianowicie wcielamy się w architekta lub dekoratora wnętrz i opisujemy siedzibę rycerzy - Maćka i Zbyszka z Bogdańca oraz Jagienki i Zycha ze Zgorzelic, dzięki temu zobaczymy, jak mieszkali, z jakich przedmiotów korzystali. Możemy sporządzić także potrawy, które jedli i urządzić kulinarną ucztę księcia Witolda lub Cześnika i Rejenta, nie muszą być to prawdziwe potrawy, a makiety. Dlaczego nie?
5.Rozprawka - to słowo budzi przerażenie w oczach wielu, jednak niepotrzebnie, niekoniecznie musimy od razu pisać wypracowanie, może zacznijmy od obrad Okrągłego Stołu lub wspólnej debaty, wcielmy się w psychologa i w gabinecie wskażmy wyjście z problemu.
6.Wiele lektur posiada solidne i ciekawe adaptacje: „Mały książę” „Zemsta” A. Wajdy, nowoczesna wersja „Romea i Julii”, „Krzyżacy” A. Forda, spektakle teatralne „Dziadów”, „Balladyny”, czy komiczna wersja „Folwarku zwierzęcego” to tylko kilka przykładów, że można obejrzeć ciekawy fragment, całość lub zorganizować wspólne popołudnie z adaptacjami. Na naszych lekcjach oglądamy fragment, czy to rozmowę aniołków z "Dziadów” lub scenę wpuszczenia Juranda do Szczytna.
7.Byliśmy już sędziami, architektami, psychologami, mówcami, kucharzami - brzmi dumnie...zaciekawieni? Pora na malarzy i grafików!Podczas lekcji możemy zaprojektować plakat teatralny, okładkę książki, filmu.
8.Kim jeszcze nie byliśmy? Hmm...lektorami! Tak, właśnie, dobrze czytacie, więc czemu nie wykorzystać tego na lekcji? Warto poświęcić kilkanaście minut i wspólnie przeczytać fragment, podzielić się rolami, być prawdziwym narratorem. Przed nami kolejne wyzwanie...;) Jeśli umiesz wcielać się w różne role, modulować głosem lub zwyczajnie masz fajny, „aktorski” głos, potrafisz udawać dźwięki i odgłosy (nie tylko na lekcjach): sowy, kruka, potrafisz stworzyć szelest liści, drzew, deszczu - jesteś stworzony do roli dźwiękowca i lektora! Stwórzmy autorskiego audiobooka - z fragmentu „Krzyżaków”, „Lilii”, „Świtezianki” „Zemsty”? Spotkajmy się i wybierzmy wspólnie. Pierwsze spotkanie 16 marca o 16.20 w sali nr 6. Zapraszamy!