Czy bajka może inspirować? Oczywiście! Przykładem może być projekt eTwinning „Me & Pinocchio: Stories of Empathy”, którego inspiracją stała się znana baśń Carla Collodiego. Przygody Pinokia okazały się doskonałym punktem wyjścia do rozmów o...
Czy bajka może inspirować?
Oczywiście!
Przykładem może być projekt eTwinning „Me & Pinocchio: Stories of Empathy”, którego inspiracją stała się znana baśń Carla Collodiego.
Przygody Pinokia okazały się doskonałym punktem wyjścia do rozmów o uczciwości, odpowiedzialności, przyjaźni i empatii. Uczniowie, śledząc losy drewnianego bohatera, uczyli się rozpoznawać własne emocje, analizować konsekwencje decyzji oraz zastanawiać się nad wartościami ważnymi w życiu codziennym.
Współpracowaliśmy ze szkołami partnerskimi z różnych krajów, a nasze działania obejmowały spotkania online, tworzenie wspólnych materiałów i wymianę doświadczeń. Dzieci przygotowywały zadania dla rówieśników, nagrywały scenki, pisały historie o empatii i tworzyły prezentacje. Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu nasi uczniowie zaprojektowali kolorowanki z bohaterami baśni, które stały się inspiracją do rozmów o netykiecie, higienie cyfrowej i bezpieczeństwie w sieci. Jednym z wyjątkowych efektów współpracy było napisanie słów do wspólnej piosenki, do której muzykę wygenerowała sztuczna inteligencja.
Projekt był interdyscyplinarny – łączył język polski i angielski, elementy edukacji obywatelskiej oraz zajęcia z wykorzystaniem nowych technologii. Uczniowie rozwijali umiejętności językowe, kreatywność i krytyczne myślenie, a jednocześnie ćwiczyli współpracę, komunikację i odpowiedzialność. Wykorzystywali przy tym nowoczesne narzędzia cyfrowe, takie jak Canva, Padlet, Pixton czy StoryJumper, dzięki czemu nauka była ciekawa i angażująca.
Efekty działań zostały zaprezentowane w formie wspólnych filmów, prezentacji, e-booków i wystaw prac. Projekt upowszechnialiśmy podczas wydarzeń szkolnych, takich jak Dzień Pinokia czy Dzień Bezpiecznego Internetu.
„Me & Pinocchio: Stories of Empathy” to przedsięwzięcie, które nie tylko wzbogaciło warsztat pracy nauczycieli, ale przede wszystkim pomogło uczniom rozwijać wrażliwość i otwartość na innych. Dzięki niemu szkoła stała się miejscem, gdzie nauka, technologia i wartości przenikają się, tworząc przyjazne i wspierające środowisko dla każdego dziecka.
















