Rozmiar czcionki
Kontrast
Komunikaty Dyrektora

Szkoła Podstawowa nr 1 w Zalasewie

Szanowni Rodzice, drodzy Uczniowie

Decyzją rady pedagogicznej (Uchwała nr 2/2020/2021 z dnia 16 września 2020 r.) wprowadzone zostały zmiany dotyczące sposobów oceniania postępów w nauce. Wszystkie dotychczasowe zapisy statutowe pozostają w mocy, jednak w wyniku nowelizacji nauczyciel wspólnie z zespołem klasowym ma możliwość stosowania oceniania kształtującego w miejsce tradycyjnej skali punktowej zgodnie z koncepcją rozwoju Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Zalasewie. Wzięliśmy pod uwagę obawy części rodziców wyrażone podczas posiedzenia rady rodziców w dniu 10 września br., dlatego nauczyciele posiadają autonomię decyzyjną w kwestii stosowania najbardziej efektywnych i motywujących metod pracy i oceniania w przypadku konkretnych przedmiotów i zespołów klasowych. Poniżej zamieszczam treść dodanych zapisów:

 

§ 103 Statutu Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Zalasewie

9. Począwszy od roku 2020/2021 w klasach czwartych, a w latach kolejnych w oddziałach odpowiednio wyższych, tj. od roku 2021/2022 w klasach czwartych i piątych, od roku 2022/2023 w klasach czwartych, piątych i szóstych, od roku 2023/2024 w klasach czwartych, piątych, szóstych i siódmych, od roku 2024/2025 w klasach czwartych, piątych, szóstych, siódmych i ósmych dopuszcza się możliwość stosowania oceniania kształtującego w ocenianiu bieżącym, będących kontynuacją i rozszerzeniem zasad opisanych w § 99 – 102 przy czym:

1) ocena kształtująca nie zawiera oceny wyrażonej cyfrą:

2) komentarz zawiera analizę stopnia wykonanych zadań oraz wskazówki dla ucznia, w jaki sposób może on podnieść swoje osiągnięcia edukacyjne;

3) nauczyciel ma obowiązek stosować w komentarzu zasadę pierwszeństwa zalet;

4) nauczyciel powinien założyć, że każdy uczeń na miarę swoich możliwości intelektualnych oraz charakterologicznych robi wszystko, aby odnieść sukces szkolny;

5) w przypadku pisemnych form sprawdzania postępów ucznia komentarz udzielany jest na piśmie, a za odpowiedź ustną – ustnie;

6) każdorazowo komentarz pisemny nauczyciela odnotowany powinien być w dzienniku lekcyjnym w postaci oznaczenia IZ – „informacja zwrotna” oraz przekazany uczniowi/rodzicowi/prawnemu opiekunowi ucznia na zasadach określanych indywidualnie przez nauczyciela;

7) nauczyciel decyduje o częstotliwości i formach sprawdzania postępów ucznia; nie mają w tym przypadku zastosowania p. 2 i 6 § 104;

8) nauczyciel decyduje, czy w procesie oceniania stosuje zasady oceniania kształtującego, ocenianie wg skali punktowej czy rozwiązanie hybrydowe;

9) półroczne i roczne oceny klasyfikacyjne nauczyciel wystawia wg skali punktowej.

 

Uczniowie obecnych klas czwartych są już przyzwyczajeni do takiej formy monitorowania postępów, ponieważ pracowali metodami kształtującymi w latach poprzednich. Z tego względu zmiany wprowadzamy na drodze ewolucyjnej wg założenia wieloletniego, umożliwiającego wykształcenie odpowiednich przyzwyczajeń, nawyków i motywacji wewnętrznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Ufam, że dzięki takiemu rozwiązaniu zminimalizujemy stres szkolny, a strach o ocenę zastąpimy troską o opanowanie materiału i radością z nauki. Nie pozostawiamy również bez uwagi uczniów klas starszych, wychowanych wg punktowej skali oceniania. Zgodnie z przepisami prawa oświatowego każda ocena winna być wsparta komentarzem nauczyciela a procesy dydaktyczne mogą (jest to wskazane) być prowadzone metodami kształtującymi. Znowelizowany statut zostanie zamieszczony na naszej stronie w poniedziałek.

Wojciech Szulc

W zakładce POBIERZ znajdziesz dokumenty, wzory pism, informacje, kalendarz i inne... Zobacz!

Dane kontaktowe:

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Zalasewie
ul. Planetarna 7, 62-020 Zalasewo
telefon: +48-61-817-54-50
email: sekretariat@spoko.edu.pl