Projekt realizowany był w pierwszym półroczu roku szkolnego 2020/2021, a jego realizacja odbywała się w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. Zakładał on podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Celem projektu było poznanie zasad zdrowego żywienia oraz wyrobienie nawyku zdrowego odżywiania. Uczniowie nabyli umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi, rozwijali swoją wyobraźnię i twórczość. Poprzez udział w projekcie uczniowie budowali wzajemne relacje w klasie oraz współpracę międzyszkolną, dbali o bezpieczeństwo i higienę pracy. Uczniowie poznali potrawy z różnych regionów Polski, a także różne narzędzia TIK. Część zadań realizowana była w szkole. Uczniowie w zależności od zadań pracowali samodzielnie, a także w małych grupach. Dziecitworzyły filmy dotyczące przygotowania zdrowych soków warzywno- owocowych, robiły zdjęcia przygotowanych potraw, nagrywały mówiące warzywa i owoce. Wykonaliśmy wspólnie wiele prac plastycznych dotyczących zdrowia i zdrowego odżywiania. Uczniowie doskonalili umiejętność orientacji na kartce papieru tworząc mapę ogrodu. Wiele godzin lekcyjnych poświęciliśmy na obliczenia pieniężne oraz tworzenie zdrowych list zakupów. Efektem projektu jest podniesienie świadomości uczniów w zakresie zdrowego odżywiania oraz wyrobienie nawyków prawidłowego odżywiania i stosowanie ich w praktyce.
W ramach projektu powstały:
• Książka kucharska “Zdrowe śniadanie w Kuchcikowej klasie”;
• ogromny zbiór filmowych przepisów “Pyszne soki warzywno - owocowe”.
• “Warzywno-owocowe obrazki talerzowe” - padletowa prezentacja.
• Album: Potrawy z różnych stron Polski zbiór. • Album: “Abecadło warzywno - owocowe”.
• W ramach wspólnego muzykowania partenrzy projektu nagrali wspólnie piosenkę ”Olimpiada w Jarzynowie”.
Na zakończenie projektu dokonaliśmy ewaluacji projektu w postaci prezentacji- quizu oraz pytania otwartego w Answergarden. Uczniom podobały się zadania praktyczne- robienie soków i zdrowych kanapek. Mile wspominamy również nagrywanie piosenki. Spora grupa jako ulubione zadanie wskazała na gadające warzywa i owoce. Nasze działania w ramach projektu nagrodzone zostały Krajową Odznaką Jakości.
Co roku 15 września na całym świecie obchodzony jest Dzień Kropki czyli święto talentów. Jest to dobra okazja, aby przystąpić do projektu, którego głównym celem jest ukazanie, że każdy może być kreatywny, a prosta kropka może sprawić, że odkryjemy w sobie nieznane pokłady twórczej inwencji. Uczniowie poznali historię małej Vashti. Następnie poprzez zaplanowane działania z różnych dziedzin uczestnicy projektu mogli przekonać się, że każdy z nich ma w sobie talent. Poprzez działania projektowe rozwijane były kompetencje językowe, doskonalenie sprawności manualnej oraz rozwijanie inwencji twórczej. Wykorzystywaliśmy również narzędzia TIK. Stworzone zostały książeczki i prezentacje. Przygotowywaliśmy warzywno- owocowe talerzyki kropkowe, szukaliśmy kropki w otaczającej nas przyrodzie. W Dniu Kropki zorganizowane zostały również spotkania online, abyśmy wspólnie mogli uczcić ten niezwykły dzień. Uczniowie naszej szkoły wykonywali zadania interaktywne wykorzystując różne programy i aplikacje, a także przygotowali zagadki związane z kropką na spotkanie online z klasą 1 z Tarnobrzegu.
Projekt przeznaczony był dla dzieci i młodzieży w wieku 5 -18 lat. Uczniowie poznawali nietypowe święta polskie i nie tylko. Celem projektu był rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia. Kształtowane były umiejętności społeczne i kompetencje miękkie (współpraca w parach, w grupie). Poprzez działania projektowe uczniowie trenowali pamięć, rozbudzali w sobie innowacyjność oraz kreatywność. Uczniowie poza działaniami związanymi z realizacją zadań projektowych , budowali wzajemne relacje w klasie oraz poznawali i korzystali z różnych narzędzi TIK. Do każdego realizowanego święta nauczyciele proponowali zadania, które w dalszej kolejności były realizowane przez chętne zespoły klasowe. Stworzone zostały filmy, książeczki i prezentacje. Zadania budziły kreatywność i motywowały do pracy. Uczniowie wykonywali zadania interaktywne wykorzystując różne programy. W ramach projektu stworzyliśmy wiele prac plastycznych, interaktywne puzzle, filmiki. Wspólnie z klasą 1b z PSP w Krakowie, klasą 2c z SP3 w Koźminie Wielkopolskim oraz grupą Muchomorki z Publicznego Przedszkola nr 18 w Jastrzębiu- Zdroju stworzyliśmy przedstawienie online pt. „Wielka wyprawa czerwonej kredki”. Poprzez swoją aktywność udoskonalaliśmy umiejętność pracy samodzielnej oraz grupowej. Rezultatem projektu jest wypracowanie przez uczniów wspólnych książek online, padletu przedstawiających realizowane zadania oraz kolekcji wakelet.
Strona projektu: https://sites.google.com/view/projekt-etwinning-wita-dziwne-/podsumowanie-i-ewaluacja-projektu
Jak co roku w naszej szkole, październik i listopad to miesiące, w których na naszych szkolnych korytarzach króluje dynia. Można było już ją spotkać pod wieloma postaciami. Dynia jest na tyle ciekawym warzywem, że i w tym roku nauczyciele klas 1-3 (1c, 2c ,3a ,3c) postanowili połączyć siły i stworzyć projekt „Zaklęta w dynię”. Pod tym hasłem kryje się wiele ciekawych aktywności…. Ale o nich za chwilę. Projekt rozpoczęliśmy w listopadzie, ale ze względu na ogromne zaangażowanie uczniów oraz przejście na tryb nauki zdalnej, postanowiliśmy przenieść nasze działania na platformę eTwinning. Połączyliśmy siły z klasą 1a ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Swarzędzu. I tak oto zaczęła się nasza projektowa przygoda… Najpierw uczniowie samodzielnie tworzyli logo projektu, następnie zostali autorami książki on-line pt. „Zaklęty w dynię” – ale nie była to zwykła książka, ponieważ jednym z jej głównych bohaterów był…. jeleń albinos! Niektórzy zostali też jej ilustratorami, wykonując do książki magiczne rysunki. Oprócz tego kodowaliśmy obrazki dyni i samodzielnie konstruowaliśmy zadania matematyczne, którymi potem wymienialiśmy się z innymi klasami. Najwięcej śmiechu i radości przyniosło nam zadanie dotyczące „gadających dyń”, które to samodzielnie stworzyliśmy przy pomocy aplikacji ChatterKid. Nie poprzestaliśmy na tym i wykonaliśmy szereg prac plastycznych oraz przestrzennych prezentując dynię w różnych odsłonach. Udało nam się również zorganizować spotkanie partnerów projektu on-line. Finalnie dokonaliśmy ewaluacji projektu przy pomocy programu AnswerGarden. To był niezwykle ciekawy i inspirujący czas. Już nie możemy doczekać się kolejnego projektu!